BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, November 28, 2009

Bab 1

Elise berjalan sambil berpimpinan tangan dengan teman lelakinya itu, Alex sepanjang jambatan itu. Bulan purnama malam itu mengindahkan lagi suasana di kawasan itu. Elise bahagia dengan suasana itu, bersama dengan kekasih yang disayangi di bawah cahaya purnama. Baginya semua itu cukup romantik.
" Alex..," kata Elise lembut.
" Yea ," sahut Alex penuh perhatian.
" Thanks for loving me," kata Elise. Cahaya purnama malam itu cukup untuk melihat senyuman yang terukir di bibir gadis itu.
" You are welcome ," jawab Alex jauga dengan senyuman.
" Elise, you tahu tak yang I dah hampir nak jumpa dengan apa yang I cari selama ni..," kata Alex teruja. Elise menaikkan matanya ke atas. " Not again..," bisik hatinya.
" You selalu cakap pasal kerja you je setiap kali kita jumpa. Dahlah datang lewat pun, disebabkan kerja.. Is it your job is more important than me? ,"nada suara Elise agak tinggi menuturkan ayat itu. Dia sudah bosan, setiap kali pun, jika mereka berjumpa, Alex pasti akan menceritakan tentang pekerjaannya. Alex seorang arkeologi dan sudah hampir setahun dia cuba untuk menyelesaikan suatu misteri dari alatan purba yang pernah ditemuinya sewaktu mencari gali setahun yang lalu. " Kita dapat jumpa kadang-kadang je, sebab you sibuk sana sibuk sini, so please.. don't talk about work anymore," kata Elise lagi.
" Elise, I thought that you are supporting me," kata Alex dengan nada kecewa.
" Yes, I do. But, please.. janganlah terlalu fikirkan tentang kerja you je bila kita bersama. Kita dah tiga tahun bersama, dan masih belum ada apa-apa ikatan. Mama I dah tanya sampai bila kita nak macam ni. Tapi, setiap kali kita jumpa, you tak pernah pun cakap pasal kita, pasal kerja you je yang you utamakan," kata Elise lagi panjang lebar.
" Elise..I'm sorry..," kata Alex lembut.

Kring!! Kring!! Kring!!

" Good morning my dear! ," laung Puan Maria dari dapur.
" Oh, I dream it again ," kata Elise sendirian. Dia kemudiannya bangun dari katilnya itu dan bergerak menuju ke bilik air. Selesai sahaja mandi, dia turun ke dapur untuk menikmati sarapan paginya.
" Good morning ma ," katanya sebaik masuk ke dapur. Dia mencapai surat khabar yang berada di atas almari lalu mengambil tempat di meja makan. Di rumah itu, dia hanya tinggal bersama mamanya. Ayahnya sudah lama bercerai dengan mamanya, sejak dia berusia 13 tahun. Dialah satu-satunya cahaya mata mereka berdua. Kata mamanya, ayahnya ada perempuan lain. Dia tidak tahu betul atau tidak, tapi dia masih lagi berhubung dengan ayahnya selepas mereka bercerai.
" Ada apa-apa berita? ," tanya Puan Maria setelah melihat anaknya membelek-belek surat khabar di hadapan meja makan itu.
" Masih tiada berita," jawab Elise muram.
" Sabarlah sayang , maybe dia bukan hilang, tapi dia sedang mencari ketenangan atau apa-apa," kata Puan Maria cuba memujuk.
" Tapi, sudah dua bulan ma. Dia masih belum menghubungi Elise. Kalau betul dia pergi tenangkan diri, mesti dia tinggalkan sebarang surat or anything untuk Elise atau family dia," kata Elise lagi.
" Dahlah sayang.. Makan breakfast yang mama buat tu, jangan fikir lagi. Trust me, he'll fine," kata Puan Maria sambil tersenyum. Elise akur dengan kata-kata mamanya itu.
" I want to go to his home after this," kata Elise ringkas sebelum mengambil sekeping roti bakar yang trhidang di hadapannya itu. Puan Maria hanya memandang anaknya penuh simpati. Sudah dua bulan Alex menghilangkan diri tanpa sebarang berita. Dan sepanjang dua bulan itulah Elise terus menunggu berita darinya. Dia menyalahkan dirinya atas kehilangan Alex, kerana sehari sebelum kehilangannya itu, mereka pernah bertengkar. Sehingga kini, Elise masih tidak dapat memaafkan dirinya.

Jessica membuka pintu rumahnya itu setelah mendengar loceng berbunyi. Di hadapan pintu, Elise tercegat berdiri. Jessica tersenyum sebaik melihat gadis itu. " Mama, kakak ipar datang," laung Jessica kepada emaknya yang berada di dapur. Jessica, adik perempuan Alex lebih gemar memanggilnya dengan panggilan kakak ipar. Gadis berusia 16 tahun itu cukup rapat dengan abangnya. Namun dia yang paling tabah menghadapi saat itu, kehilangan abangnya tanpa berita. Dia masih boleh tersenyum walaupun semua orang tahu bahawa dia antara orang yang paling sedih. " Masuklah," jemput gadis itu.
Elise melangkah masuk ke dalam banglo itu. Dia memang sudah biasa dengan keadaan rumah itu, apa tidaknya, dulu ketika dia bersama dengan Alex, boleh dikatakan setiap minggu dia k sana. Hubungan dia dengan seluruh anggota keluarga Alex pun sudah seperti satu keluarga. Kini, walaupun Alex menghilangkan diri, dia sering mengunjungi rumah itu untuk menziarah mama Patricia dan bertanyakan berita tentang Alex. Dia tahu mama Patricia benar-benar sedih dengan kehilangan anak lelaki tunggalnya itu. Kerana itulah Elise ke sana, untuk memberikan sokongan kepada seluruh anggota keluarga itu walaupun kenyataannya, dia sendiri yang memerlukan sokongan.
Elise duduk di atas sofa di ruang tamu. Sebentar kemudian, mama Patricia keluar dari dapur. " Ha, Elise. Mama ada masak spaghetti kat dapur tu, marilah makan sekali ," ajak mama Patricia. Apron yang terpakai dibadannya masih belum dibuka. " Ye la, jom lah akak," ajak Jessica pula sambil menarik tangan Elise. Elise hanya menurut Jessica ke dapur.
" Duduklah," kata Jessica sambil mengambil tempat di meja makan itu. Elise turut mengambil tmpat di meja itu. Di hadapannya terhidang spaghetti yang masih berasap lagi. Baunya wangi, cukup untuk mengiurkan setiap orang yang menghidunya. Elise akui, masakan mama Patricia memang sedap. Apabila melihat spaghetti itu, fikirannya mula terbayangkan Alex. Dia tahu, spaghetti masakan mamanya adalah makanan kegemaran Alex.
Mama Patricia tiba-tiba masuk ke dapur dan menyangkut apron yang dipakainya sebentar tadi ke penyangkut yang berada di dinding itu.
" Makanlah Elise, sementara masih panas tu. Termenungkan apa lagi," kata mama Patricia. Elise hanya tersenyum nipis sambil menyuap spaghetti itu ke mulutnya.
" Mama, ada berita tak pasal Alex??," tanya Elise tiba-tiba. Mama Patricia mengeluh mendengar pertanyaan dari Elise itu, kemudian dia menggeleng-gelengkan kepalanya. Wajah Elise berubah muram. Dia memang dapat mengagak, jawapan itulah yang akan diterimanya setiap kali. ' Alex, ke mana awak pergi?? Pulanglah Alex.. I'm so sorry.. We all miss you so much,' desis hati kecil Elise.

0 comments: